Omega-3 Fatty Acids and CHD Prevention - coronary heart
diseaseAmerican Family Physician, March 1, 2002 by
Richard Sadovsky
Mounting evidence shows that omega-3 polyunsaturated
fatty acids (PUFAs) prevent cardiac death and nonfatal
myocardial infarction. The types of PUFAs that have been
most often studied include eicosapentaenoic acid (EPA),
docosahexaenoic acid (DHA), and a-linolenic acid (ALA).
Dietary sources of PUFAs include meat, poultry, fish,
vegetable oils, salad dressings, and grain products. Fatty
cold-water fish such as halibut, mackerel, herring, and
salmon are good sources of EPA and DHA. Soy and pinto beans,
walnuts, and flaxseed are good sources of PUFAs, as are
vegetables such as leeks and purslane. Oils high in ALA
include canola, soybean, and flaxseed. Harper and Jacobson
review evidence supporting the value of PUFAs in preventing
coronary heart disease (CHD).
Epidemiologic studies that confirmed the relationship
between PUFAs and decreased CHD include comparisons of the
rates of heart disease among Eskimos and Greenlanders who
ate higher amounts of PUFAs versus Danes whose diet
contained a much lower PUFA intake. In the U.S. Physicians
Health Study, U.S. male physicians aged 40 to 84 years who
ate more fish had a decreased risk of sudden cardiac death.
A higher intake of ALA among participants in the Nurses
Health Study correlated with a lower relative risk of fatal
CHD.
The omega-3 PUFAs are probably cardioprotective through
several mechanisms. They have antiarrhythmic and
antithrombotic effects, and improve endothelial function.
Atherosclerotic plaque formation has been shown to be
inhibited by ingestion of EPA and DHA. Total cholesterol and
triglyceride concentrations are lowered with consumption of
fish oil without a drop in high-density lipoprotein levels.
Working mostly through anti-atherogenic effects, it is
mainly the marine-derived PUFAs, EPA, and DHA that have the
clearest value. The benefit of ALA needs further
clarification.
Prospective trials have confirmed the benefit of PUFAs on
CHD. In a large prospective study, men who had recovered
from a myocardial infarction and were assigned to eat fish
or take fish oil capsules had a significant decrease in
all-cause mortality. A prospective study of a Cretan
Mediterranean diet, high in fruits and vegetables, rich in
monounsaturated fatty acids (olive oil), and high in ALA,
among a population who had survived a first myocardial
infarction, demonstrated a significant reduction of risk for
cardiovascular death and nonfatal myocardial infarction.
Other prospective diet-based studies have demonstrated
similar beneficial results.
The authors conclude that PUFAs are useful in secondary
prevention of CHD. In the U.S. diet, the principal sources
of PUFAs are vegetable oils and fish. Guidelines recommend
increased consumption of ALA, EPA, and DHA. For persons who
cannot tolerate an increase in fish to one to two fish meals
per week, supplements are available, including a vegetarian
source derived from algae. One or two fish-oil capsules
containing 750 to 1,000 mg EPA can be used as an
alternative. Cod liver oil is a good source of PUFAs but
also contains high amounts of vitamins A and D. Although
more evidence is needed to confirm the value of PUFAs in the
primary prevention of CHD, it would be prudent to increase
ingestion of PUFA-containing foods (see accompanying table).
Foods High in Omega-3
Polyunsaturated Fatty Acids
|
Fish (mostly EPA and DHA) |
Plants (mostly ALA) |
|
Mackerel |
Flaxseed |
|
Atlantic herring |
Butternuts (dried) |
|
Albacore tuna |
English walnuts |
|
Chinook salmon |
Soybeans (raw) |
|
Anchovy |
Leeks |
|
Coho salmon |
Wheat germ |
|
Greenland halibut |
Purslane |
|
Rainbow trout |
Almonds |
|
Atlantic cod |
Pinto beans |
EPA = eicosapentaenoic acid; DHA = docosahexaenoic acid;
ALA = a-linolenic acid.
Information from Harper CR, Jacobson TA. The fats of
life.
The role of omega-3 fatty acids in the prevention of
coronary heart disease. Arch Intern Med 2001;161:2190.
Harper CR, Jacobson TA. The fats of life. The role of
omega-3 fatty acids in the prevention of coronary heart
disease. Arch Intern Med October 8, 2001;161:2185-92.
EDITOR'S NOTE: The cardioprotective value of omega-3
fatty acids is becoming more widely accepted. Data tell us
that the type of fat is more important than the total amount
of fat in the diet. Replacing saturated fat with unsaturated
fat is more effective in lowering CHD risk than simply
reducing total fat intake. Clear evidence of reduced cardiac
mortality has been demonstrated in studies using omega-3
fatty acids for secondary prevention of cardiac morbidity
and mortality. Other potential benefits of consumption of
fatty fish may include decreased risk of prostate cancer
(Terry P, et al. Fatty fish consumption and risk of prostate
cancer. Lancet 2001;357:1764-6) and decreased rates of
depression (Mischoulon D, Fava M. Docosahexanoic acid and
v-3 fatty acids in depression. Psych Clin North Am
2000;23:785-94). When recommending fatty acid supplements,
physicians must monitor patients closely, keeping in mind
the lack of data about long-term safety.